A fogyasztói társadalmak kialakulása óta érdekli a kutatókat – és racionális önérdekeikből kiindulva a gyártókat, szolgáltatókat is -,
A kutatás célja:
A
fogyasztói társadalmak kialakulása óta érdekli a kutatókat – és racionális
önérdekeikből kiindulva a gyártókat, szolgáltatókat is -, miért választ ki vagy
vet el egy terméket a fogyasztó. A megkérdezéses vizsgálatok elterjedése óta
ezt alapvetően kétféle – írásbeli vagy szóbeli –módszerrel mérték fel.
A téma szakirodalmának és kutatási tapasztalatainak feltérképezésekor vált egyértelművé számomra, hogy kérdőívekkel az általános, teoretikus feltételezések és tapasztalatok leszűrése után talán megkapom a várt eredményt.
Fontosnak tartottam konkrét élelmiszeripari példán szemléltetni módszerem helytállóságát és eredményességét. Választásom a sörre esett, mivel az elmúlt egy-két évtizedben, jószerével a rendszerváltás óta a többi élelmiszergazdasági ágazathoz hasonlóan a söripar szereplőinek viszonya, kapcsolatrendszere is megváltozott, átalakult. Nemcsak a hazai piac új igényeinek, a fogyasztók elvárásainak kellett maradéktalanul megfelelniük sörgyárainknak, hanem szembe kellett nézniük a privatizáció és a multinacionális sörkonszernekkel való egyesülés kihívásaival is. A magyar sörfogyasztás változásával egyidejűleg erősödött meg a helyettesítő termékek pozíciója, s ennek következtében lépett fel változás a (sör)fogyasztási struktúrában.
Célkitűzéseim:
Munkám során választásom a sör fogyasztói megítélésére és azok konkurens illetve helyettesítő termékeihez viszonyított piaci helyére esett. Szeretnék azt kideríteni, hogy a 18 év felettiek az általános sörfogyasztáson belül, melyik fajtát vagy márkát részesítik előnyben. Mert van, aki haza sörökre esküszik, vannak akik az angolokat dicsérik és még nagyon sok fajta van, amiből választani lehet. Még arra is kíváncsi vagyok, hogy a barna vagy éppen a világos sör az, amit többen fogyasztanak. És arra is fényt szeretnék, deríteni, hogy a vásárlókat vagy fogyasztókat milyen szubjektívtényezők befolyásolják abban, hogy mire esik végül a választás.
Én két részre
osztottam ezeket a befolyásoló tényezőket:
Racionális:
- Ár
- termékjellemző
Szimbolikusak
- státusz,
- presztízs,
- életstílus,
- nemiség, stb.)
A kutatás elméleti háttere (a kutatás helye az
eddigi társadalmi helyzetben)
A fogyasztás sajátosságainak átfogó vizsgálata során
az elemezhető, feltárható befolyásoló tényezők egy része a fogyasztóra jellemző
(endogén tényező), másik része a fogyasztón kívül eső tényező (exogén). A
fogyasztói döntések egyes lépéseivel, lépcsőivel Albert Bandura szociológus foglalkozott elsőként. Modelljében
(SZÉKELY és társai, 2006) kiemelt figyelemmel kezelte az újdonság elfogadásával
kapcsolatos fogyasztói döntéseket, döntési elemeket. KOTLER 1988–ban megalkotott fogyasztói magatartás modellje jól
szemlélteti, hogy a fogyasztói döntési folyamat csak egy része látható (külső
ingerek), míg másik része ismeretlen (vevő jellemzői és a vásárlási döntés
folyamata). Az első élelmiszerfogyasztással kapcsolatos vizsgálatot LEWIN végezte, 1943-ban az Iowa Állami
Egyetemen, ahol azt vizsgálta háziasszonyok megkérdezésével: „Miért eszik azt
emberek azt, amit esznek”. Ebből is látszik, hogy a fogyasztói/ fogyasztási
vizsgálatok célrendszerében és módszertanában nem következett be számottevő
változás az elmúlt 60 esztendőben. Az élelmiszerfogyasztáshoz kapcsolódó kettős
magatartást tételezett fel és vizsgált elsőként FISCHLER (1980, 1986). Kutatásai során arra a megállapításra
jutott, hogy az élelmiszerfogyasztás és táplálkozás magatartási ellentétpárokra
épül, ami megjelenik például az egyéni – társasági, illetve napi rutin –
családi/ünnepi vásárlások során is. Mindez azt jelenti, hogy az
élelmiszerfogyasztás szoros kapcsolatban áll az egyes fogyasztási és
felhasználási helyzetekkel. Értekezésemben ezt a helyettesítő termékek kedveltségének,
fogyasztási és vásárlási gyakoriságának valamint felhasználásának példáján
bizonyítani is kívánom. A PILGRIM –
féle modellben (1973.) a fogyasztó alapvetően az észlelése során keletkező
információkat (élelmiszertulajdonságok, fiziológiai hatások, érzékszervi
tulajdonságok, környezeti tényezők hatásait) együttesen veszi figyelembe
választásakor. Ezt a modellt STEPHERD
(1990.) fejlesztette tovább, szerinte a fogyasztó magára a döntési folyamatra
koncentrál, és arra vonatkoztatja a többi tényező (fizikai – kémiai
élelmiszertulajdonságok, táplálkozási értékösszetevők, adalékanyagok) hatását
is. Ez más szóval kifejezve azt jelenti, hogy a fiziológiai és érzékszervi
tulajdonságok mellett a vásárló egyéni tényezői – úgymint: biológiai,
szociológiai, pszichológiai -, illetve a környezeti - kulturális, gazdasági és
marketing tényezők is befolyásolják a fogyasztói magatartást és szokások
kialakulását. A fogyasztói szokások vizsgálata során tehát, nem elegendő a
vásárolni kívánt élelmiszer terméktulajdonságaiból kiindulni, elengedhetetlenül
szükséges a fogyasztók döntését befolyásoló valamennyi információt nyújtó
tényezőt megvizsgálni. Ahhoz, hogy a fogyasztói magatartást vizsgálni,
befolyásoló tényezőit elemezni tudjuk, első lépésként elengedhetetlen a fogyasztók
döntési folyamatának megismerése. Az első döntési modellt 1963 –ban állította
fel KATONA, s szerinte a vásárló 1.)
fogadja a külső környezet jeleit, 2.) szokásai, motivációi, jövedelme alapján
dönt, majd 3.) vásárol. Ezt a modellt ENGEL
(1973.) bővítette ki, ő már ötlépcsős modellről jelentetett meg tanulmányt. NICOSIA (1966), az általa megalkotott
modellben fontos lépcsőfoknak tekinti a tapasztalatokat is, mivel –elmélete
szerint – a vásárlói döntések általában korábbi vásárlói tapasztalatokból
táplálkoznak. A fogyasztó számára kiemelkedő jelentőséggel bír a külső
környezetből érkező információ, ezért kiemelkedően fontos áttekinteni a
fogyasztói döntés során a termékről beszerezhető információk minőségét,
kommunikálásuk módját, csatornáit. Ezen túlmenően fontos kérdés a
termékkategóriák, márkaalternatívák megítélése, mely nélkülözhetetlen
lépcsőfokot jelent a fogyasztók döntési preferenciáinak megismerésében. A
fogyasztás és fogyasztói döntésvizsgálat lehetőséget biztosít a vásárlási
folyamat utolsó mozzanatának, a vásárlás utáni magatartás hatékonyabb
megismerésére. Munkám során indokoltnak éreztem olyan termékkel kapcsolatos
megkérdezéses vizsgálat elvégzését, mely esetében az elmúlt egy évtizedben
(jószerével a rendszerváltás óta) a szereplők
viszonya, kapcsolatrendszere megváltozott, átalakult. A sörpiac
szereplőinek nemcsak a hazai piac új igényeinek, a fogyasztók elvárásainak
kellett maradéktalanul megfelelniük, hanem szembe kellett nézniük a magyar
sörfogyasztás és sörfogyasztási szokások változásával (életkor, jövedelmi
helyzet, iskolázottság, külföldi márkák megjelenése, stb.) is. Ezzel
egyidejűleg erősödött meg a helyettesítő termékek pozíciója, s ennek
következtében a lépett fel az a változás a (sör)fogyasztási struktúrában. A
nemzetközi és hazai szakirodalom vonatkozó kutatási anyagait áttekintve
mindössze néhány olyan munkát találtam, mely – az általam is célként kitűzött –
egyetemi főiskolai hallgatók sörfogyasztásával, sörfogyasztói szokásaival
foglalkozik. A legtöbb kutatómunka fogyasztói profilok kialakítását tekintette
céljának, így a felsőoktatásban tanulmányaikat fogytatók sörrel kapcsolatos
motivációja mindössze egy elem/jellemző volt a fogyasztói profilok
meghatározása során (pl. FISHER, GRUBE
és WALLACK, HACKER és STEWART). A
fiatalok sörfogyasztásával kapcsolatos másik gyakori témakör az
alkoholfogyasztási szokások - több helyen egyéb élvezeti cikkekkel (dohányárú,
drogok, stb.) általános felmérése volt (pl. PALAN). Ezen munkák esetében sem az volt a cél, hogy a fiatalok,
felsőfokú tanulmányaikat folytatók sörfogyasztási szokásait célirányosan mérjék
fel, mindössze egy-egy másik irányultságú kutatómunka egyetlen (fajsúlyosabb
vagy csupán érintőleges) elemét jelentették. Ritka és érdekes kivételnek tartom
WORTH, SMITH és MACKIE felmérését,
mely a farmer és a sör imázs-hatásait vizsgálta a fiataloknál. E munka során
célirányosan egyetemistákat, főiskolások kérdeztek, azonban, mint a többi
említett munka esetében is, alig 120 megkérdezés eredményeiből vonták le
következtetéseiket. Magyarországon fiatalok – egyetemisták, főiskolások –
sörfogyasztási szokásait csak kis számú kutatás vizsgálta (kis számú mintán) ez
idáig.
Kutatás
menete:
Kérdőívekkel
szeretném vizsgálni a Dunaújvárosi főiskolások azon belül pedig a kommunikációs
szakon lévő hallgatók sörfogyasztási szokásait. A minta kb. 30 ember lenne
vagyis 15 lány és 15 fiú. A kérdőívben szereplő kérdések főleg arra terjednek
ki, hogy mennyit sört milyen és hol fogyasztják.
Várható
eredmények:
A kutatás elvégzése után képet szeretnék kapni arról, hogy milyen szokásai vannak a 18 év felettiek sörfogyasztásának és ezt szeretném oszlop és kördiagrammal még személetesebbé tenni a százalékok segítségével.
Költségvetés és időbeli elosztás
A
kérdőívekhez a papír és a nyomtatás kb. olyan 1000 Ft lenne. A vizsgálat két
napot venne igénybe az első napon az alanyok kitöltik a kérdőíveket a második
napon pedig az ezek által adott minták kiértékelésével folytatódna.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése